Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:31:43 GMT

حسین (ع) شهیدی جهانی است

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۹۶۲۵۹

حسین (ع) شهیدی جهانی است

تهران- ایرنا- دو فیلم «شام» و «عشقه» از مجموعه «منطق الطیر» ساخته «محمدرضا اصلانی» امروز در خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید؛ فیلم هایی کوتاه که در دل خود دارای مضامینی بلند از انسانیت و معنویت امام حسین (ع) است. این مضامین محدود به زمان و مکان نیست و آزادگی سالار شهیدان را بر جهانیان نمودار می سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، امام سوم شیعیان که فاصله زندگی و مرگش روایت خونین قیام کربلا و درس جاودانگی بود، بزرگِ آزادگان جهان است که بازنمایی و پرداختن به اندیشه و راه او تا همیشه ی تاریخ زنده و لازم است.
مجموعه منطق الطیر از ساخته های محمدرضا اصلانی در درون خود دو قسمت مشخص با نام شام و عشقه دارد که روایتی است عرفانی از داستان کربلا و حسین (ع).
اصلانی سینماگر و هنرپژوه (متولد 1322 در تهران) هنرمندی است که همواره تلاش کرده تا با استفاده از سینما، به بیان دغدغه و رازهای خود با مخاطب بپردازد؛ هنرمندی که همچون استعاره ابر و باد و مه و خورشید، با بهره گیری از عناصر هنری یعنی شعر و ادبیات و فیلم و ... تلاش کرده تا ناگفته های خود را بگوید. آنچه در ادامه می آید گفت وگوی ایشان درباره اکران دو قسمت از مجموعه منطق الطیر به مناسبت اربعین حسینی است؛

** میان پرده هایی که فیلم کوتاه شد
به گفته این هنرمند، مجموعه منطق الطیر قرار بود میان پرده هایی برای تلویزیون در زمانی که آقای جعفری جلوه رئیس شبکه یک بودند، باشد. ایشان با منش و بینش خاصی تلاش داشتند تا چنین مباحثی مطرح شود و در زمان ایشان این مجموعه تهیه و پخش شد که البته پس از ایشان و به دلیل رویکردهای متفاوت، دیگرانی که جایگزین شدند خیلی موافق ادامه پخش نبودند. البته مباحث خاص این مجموعه که در قالبی متفاوت عرضه شده و سبک بیان خاصی که برای انتقال این حس مورد استفاده قرار گرفته باعث شد تا این مجموعه آن طور که باید و شاید مورد اقبال و استقبال قرار نگیرد.
وی ادامه داد: همانطور که گفتم این مجموعه قرار بود به صورت میان پرده هایی کوتاه باشد که من در نهایت آن را به شکل میان پرده نساختم و در مجموعه ای سیزده قسمتی که هرکدام در حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشید به تصویر کشیدم. این قطعات ترکیبی است از متون کهن ایرانی، قرآن و حتی انجیل و متون دیگر از مولوی تا خواجه عبدالله انصاری و دیگران و نقاشی هایی از ایران و جهان به خصوص رنسانسی و ماقبل رنسانس و حتی نقاشی های مدرن.

** چرا منطق الطیر ساخته شد
اصلانی در پاسخ به این پرسش که چرا منطق الطیر را ساخته است به پژوهشگر ایرنا گفت: این مجموعه روایت انسان است از آغاز. منطق الطیر برای من معادله کشف یک مجهول بود که همچنان هم ادامه دارد. در آن تلاش شد تا با به کارگیری اجزای مختلف هنری، حرف و سبک و راهی شاید بسوی افرادی باز شود. جذابیت تولید این مجموعه برای من تلفیق نقاشی و موسیقی و متون کهن و به طور کلی تلفیق هنرها بود، چرا که اینها با هم در ارتباط هستند و اساسا در فرهنگ ما اینها با هم و در هم تنیده اند و جدای از یکدیگر نیستند. مثلا نثر ما یک موزیکالیته بنیانی در خودش دارد و همراه موسیقی است. به همین جهت همواره با کلام ترکیب می شود و به همین ترتیب نقاشی ما روایی است و نقاشی غیرروایی نداریم و این ها همه با هم ترکیب می شود و شما نمی توانید این روایت های داستانی را چه در مولوی، چه در شیخ اشراق و چه در عطار از روایت نقاشانه جدا ببینید. علت این که امروز یکی در نقاشی برجسته است و یکی در موسیقی، این است که این رازها قطع شده است.

** روایتی هنری ورای زمان و مکان
به گفته اصلانی دو قسمت شام و عشقه مشخصأ به ماجرای کربلا و امام حسین (ع) و حرکت بعدی خواهر ایشان زینب (س) می پردازد. از نظر من این قسمت بحث قابل تاملی است و درس های زیادی برای گفتن دارد؛ موضوعی که متاسفانه به آن به درستی پرداخته نشده و روایت حسین (ع) دچار محدودیت شده است. در واقع داستان منطق الطیر، داستان زندگی بشر است. داستانی عرفانی با معنای بلندپایه زندگی.
اصلانی در جواب این پرسش که چرا بر عاشورا و آن برهه زمانی تمرکز کرده است، گفت: در این روایت ها تاریخ و زمان برای من مهم نبوده چرا که از نظر من این رویدادها نه تاریخ و زمانشان مهم است و نه دوره شان و چیزی که برای من مهم است این است که این ها به لحاظ ارزش های عرفانی و معنوی فراتر از زمان و دوره خود بوده اند. من در این مجموعه به دنبال بیانی عرفانی و معنوی از زندگی و قیام حسین (ع) و حرکت و قیام بعدی خواهر او زینب (س) بودم.
اصلانی در پاسخ به این سوال که آیا این روایت عرفانی با روایات دینی قابل تجمیع است، اظهار داشت: متون عرفانی و دینی و اساسا عرفان از دین جدا نیست. و هرآنکه تصور می کند که این دو را می توان تفکیک کرد به بیراهه رفته است. حرکت حسین (ع) همانقدر که ریشه و پایه ای دینی دارد، حرکتی عرفانی است و این باید دیده شود؛ چرا که حسین متعلق به 20 میلیون و 30 میلیون نیست و متعلق به تمام بشریت است. نباید این نکته را از نظر دور داشت که حسین نباید در چهارچوب شریعت ما قرار گیرد، اگرچه که ریشه او و حرکت او در دین ما است اما نباید دچار انحصارش کرد چرا که در نهایت او به تمام بشریت و تاریخ آن تعلق دارد و باید منشا اثر باشد.
وی افزود: بر همین اساس است که ما تاثیر قیام حسین (ع) را در آثار مولوی می بینیم و آن شهیدی که در زبان مولوی بیان می شود، همان حسین (ع) است که جاودانگی خود را در این زبان بیان می دارد. حسین شهید است اما شهیدی جهانی. او نماینده شهادت است اما شهادتی که به همه اقشار جهانیان تعلق دارد.
پژوهش**س.ب**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اربعين امام حسين ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۹۶۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا

مردی که ساقی محل بوده و مشتری دائمی خود را به قتل رسانده بود، نه در بازجویی و نه در دادگاه اعتراف نکرد و منکر همه چیز شد، اما قضات رای به قصاص او دادند و با تایید این حکم در دیوان عالی، متهم در یک‌قدمی چوبه دار قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین، این ماجرای تلخ نیمه شب پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ هنگامی در شهر مرزی سرخس آغاز شد که سرنشینان یک خودرو پیکر نیمه جان و خون‌آلود مردی را شبانه کنار در منزلی داخل یک کوچه انداختند و از محل گریختند.

لحظاتی بعد اهالی منزل که صدای برخورد شیئی با در حیاط را شنیده بودند، سراسیمه از خانه بیرون آمدند و با پیکر فردی به نام «حسین-س» روبه‌رو شدند که از سر و گوش وی خون می‌ریخت. آنها با دیدن وضعیت وخیم این مرد بلافاصله به وی آب نوشاندند و با امدادگران اورژانس تماس گرفتند.

زمان به کندی سپری می‌شد و بستگان و اطرافیان مرد مجروح دقایق سختی را با اضطراب و نگرانی می‌گذراندند تا اینکه خودروی اورژانس و نیرو‌های کلانتری از راه رسیدند و پیکر خون‌آلود را در حالی به بیمارستان لقمان حکیم انتقال دادند که مرد مجروح در پاسخ به این سوال اطرافیانش که چه کسی تو را به این روز انداخت، نام مرد معروف به «گدا و پسرش» را بر زبان راند و گفت:آن‌ها مرا با چوب زدند.

در حالی که تحقیقات گسترده نیرو‌های انتظامی با دستورات قضایی برای ریشه یابی این ماجرای تلخ و دستگیری مرد معروف به گدا که نام شناسنامه‌ای دیگری داشت، آغاز شده بود، اقدامات درمانی به دلیل کمبود برخی امکانات تخصصی در سرخس به نتیجه نرسید و حسین-س به بیمارستانی در مشهد منتقل شد، اما او بعد از حدود یک ماه که در کما به سر می‌برد، چشمانش را گشود و برای مراقبت‌های ویژه به منزل یکی از بستگانش در مشهد رفت، اما چند روز بعد جان سپرد و بدین ترتیب پرونده مذکور رنگ جنایت گرفت.

کنکاش‌های پلیس سرخس در این باره با دستگیری گدا در حالی وارد مرحله جدیدی شد که تحقیقات نشان داد او از توزیع‌کنندگان مواد مخدر است و حسین نیز در حالی برای خرید مواد مخدر نزد او رفته بود که فقط مشتی پول خرد (سکه) در دست داشت.

یکی از مطلعان در این باره به پلیس گفت: من صدای ریخته شدن سکه‌ها روی زمین را شنیدم که موجب درگیری لفظی بین مرد معتاد و ساقی محل شده بود. به همین خاطر هم یک اسکناس هزار تومانی به او دادم تا مواد مخدر را به مرد معتاد بدهد.

در حالی که پزشکی قانونی نیز علت مرگ حسین-س را خونریزی مغزی بر اثر ضربه اصابت جسم سخت تشخیص داده بود، متهم «ع-ز» (ساقی محل) هرگونه درگیری خود با مرد معتاد را انکار کرد و مدعی شد که او فقط ظهر روز حادثه برای خرید تریاک به منزل او مراجعه کرده است.

وی در ادامه اعترافات خود مدعی شد شب حادثه برای خرید میوه و دیگر مایحتاج زندگی بیرون از منزل بوده و ساعت ۲۳ به منزلش رفته است. بررسی‌های بیشتر نشان داد که ماجرای رها شدن پیکر خون‌آلود ساعت ۲۳:۴۵ به پلیس گزارش شده است.

با توجه به تحقیقات تکمیلی در دادسرای عمومی و انقلاب سرخس، این پرونده جنایی با کیفرخواست صادر شده به شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد و توسط قضات با تجربه مورد رسیدگی قرار گرفت. در جلسات محاکمه که به ریاست قاضی هادی دنیا دیده و مستشاری قاضی غلامرضا مصطفوی در مشهد برگزار شد، گدا و پسرش پای میز عدالت نشستند تا به همراه وکلای خود از اتهام قتل عمدی دفاع کنند.

با توجه به حساسیت این پرونده پیچیده جنایی که به کلافی سردرگم می‌ماند، واکاوی تخصصی از سطر به سطر اوراق آن آغاز شد. در نهایت قضات دادگاه سرنخ اصلی آن را در حالی به دست گرفتند که ساقی محل در برابر دلایل انکارناپذیر و استنادات دقیق دادگاه، حیرتزده به وکلا می‌نگریست تا شاید راه چاره‌ای بیابند.

در همین حال قاضی «دنیادیده» به محتویات پرونده و اظهارات شاهدان و مطلعان اشاره کرد که یکی از آنها گفته بود: وقتی ماجرای کتک‌کاری و ضرب و جرح «حسین-س» را شنیدم بلافاصله شبانه به منزل گدا (ع-ر) رفتم که خودروی او مقابل منزلش پارک بود. زمانی که دستم را روی کاپوت خودرو گذاشتم هنوز داغ بود که نشان می‌داد او دقایقی قبل از خودرو استفاده کرده است.

در همین حال یکی از شهود درباره ماجرای شب حادثه به قضات شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی گفت: آن شب من مشغول لحاف‌دوزی بودم که فردی با من تماس گرفت و از رها شدن پیکر حسین-س (یکی از بستگانم) خبر داد. وقتی به محل رسیدم آمبولانس اورژانس و پلیس ۱۱۰ هم آمده بودند. از حسین پرسیدم چه کسی تو را زد، او گفت: گدا و فرزندش مرا جای دیگری زدند و با خودرو به اینجا آوردند! من هم بلافاصله با شنیدن نام گدا به در منزل او رفتم که دیدم جلوی در منزلش خیس است، یعنی آب ریخته بودند. وقتی زنگ منزل را به صدا درآوردم، پسرش گفت پدرم خانه نیست، ولی ناگهان پدر او (ع-ز) از در پارکینگ بیرون آمد و با اخم به من گفت با چه کسی کار داری؟ گفتم من از بستگان حسین هستم. او اینجا آمده است؟ گدا در پاسخ گفت یک بار ظهر آمد و تریاک گرفت و یک بار هم نیم ساعت قبل اینجا آمد و بعد از خرید تریاک رفت.

درحالی که ساقی محل فروش مواد مخدر به مرد معتاد را تایید می‌کرد و او را از مشتریان خود می‌دانست، باز هم بر طبل انکار می‌کوبید و همچنان به تناقض‌گویی‌های خود با جملاتی مانند «کی گفته؟» ادامه می‌داد تا اینکه همه ماجرا را در آخرین دفاعیات خود منکر شد. اما قضات شعبه ششم دادگاه که با طمانینه و آرامش به اظهارات متهمان گوش می‌دادند، در نهایت پس از مشورت‌های قضایی رای خود را در این باره صادر کردند.

در این رای که به امضای قاضی هادی دنیادیده (رئیس شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی) رسیده، آمده است به نظر دادگاه حسین-س (مقتول) برای خرید مواد مخدر به متهم (ع-ز) مراجعه کرده که از مشتریان همیشگی او بوده ولی پولی به همراه نداشت. به همین خاطر و تحت تاثیر مواد مخدر برای متهم ایجاد مزاحمت کرده است تا جایی که متهم برای رهایی از مزاحمت‌های وی به قصد تنبیه او، نه به قصد قتل، با چوب به سر وی زده است و پس از مشاهده وخامت حال مرد مجروح و برای آنکه این موضوع دامنگیر وی نشود، او را با خودرو به در منزل یکی از بستگانش انتقال داده است تا آنها او را به بیمارستان برسانند و...

در ادامه این رای قاطع که به استدلال‌های دقیق و موشکافانه حقوقی و قضایی گره خورده به ضربه نوعا کشنده اشاره و تاکید شده است: «از آنجا که متهم قصد قتل نداشته، اما ضربه با چوب به سر نوعا کشنده تلقی می‌شود، بنابراین اتهام قتل عمدی وی منطبق بر موازین قانونی است...» به همین دلیل قضات دادگاه ع-ز (متهم) را به قصاص نفس محکوم کردند و رای به تبرئه فرزندش دادند چراکه دلایل کافی مبنی بر مشارکت وی در جنایت وجود نداشت.

با اعتراض متهم و وکلای مدافع به رای مذکور، این پرونده به شعبه چهارم دیوان عالی کشور ارسال شد و توسط قضات سپیدموی زیر ذره‌بین قضاوت قرار گرفت، اما آنها نیز با مطالعه دقیق محتویات پرونده به استدلال‌های موشکافانه شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی مهر تایید زدند و بدین ترتیب متهم در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت.

منبع: روزنامه خراسان

tags # اخبار حوادث سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • شرایط درمانی و تمرینات حسین طیبی خوب است
  • خشونت بی‌منطق علیه حق‌طلبی دانشجویان آمریکا دردی از ظالمان دوا نمی‌کند
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • واکنش تهیه‌کننده «نون خ» به اعتراض یک خواننده درباره استفاده بی‌اجازه از آثارش +فیلم
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • معرفی شهید سرسنگی به عنوان شهید شاخص استان یزد
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • شکست جادوگر بریتانیایی پس از توهین به وفایی