شهاب مرادی: مبادا از امام فاصله بگیریم/ میزان خشونت در رفتارهای ما زیاد است و با فرهنگ ما متناسب نیست/ عرفان رسول خدا(ص) عرفانی نبود که او را به انزوا ببرد
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۰۶۹۴
یک کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اینکه مبادا از امام فاصله بگیریم، گفت: انقلاب اسلامی تمرینی است برای اینکه امام زمان(عج) بیاید و ما در مقابل او سرکشی نکنیم. فرض کنید امام زمان(عج) تشریف می آورند و بعد ببینید شیعیان در توئیتر چه می نویسند؛ هرکس تحلیلی دارد. کوفه و مدینه هم در آن زمان همین طور است و همه حرف می زنند؛ بعد از عاشورا هم تا سال ها حرف زدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی در مراسم شب تاسوعای حسینی(ع) حرم امام خمینی(س) گفت: آن روی «الله اکبر» گفتن امام «تصغیر» بود. واقعا در نگاه امام آمریکا هیچ غلطی نمی توانست بکند؛ واقعا آمریکا، صدام و شاه قدرتی نداشتند. پیروزی شگفت انگیز امام به خاطر این نگاه بود.
این کارشناس مسائل دینی یادآور شد: امام نکته ای را فرمودند که این هم از سنن الهی است. فرمودند ما هستیم و در مورد ما دروغ می گویند و تحریف می کنند؛ جای تعجب ندارد که بعدا از ابعاد عظمت پیروزی امام در نگاه مردم کم شود و وظیفه منبر این است که این را توضیح بدهد. بزرگان از شاگردان امام در خاطراتشان گفته اند که ما اصلا امیدی نداشتیم که شرایط تغییر کند. یعنی نهایت امیدشان این بوده که یک ذره فشارها کم شود.
وی افزود: ناراحتی هایی که امام در سال 1323 دارند ادامه بحث کشف حجاب و تعطیلی روضه ها است؛ همیشه امام دغدغه برپایی مجالس امام حسین(ع) به شکل سنتی منبر و روضه را داشتند با کسانی که مخالف عزاداری سنتی بودند می گفتند اگر راست می گویید که دغدغه شما امنیت است، بدانید که امنیت ایران را دسته جات عزیز عاشورا تأمین می کند.
مرادی تأکید کرد: غیر از اینکه باید حکومت ظلم برچیده شود، امام با یک نگاه پر از امید به اصلاح جامعه نگاه می کنند؛ چیزی که از آثار ایشان برداشت می کنیم این است که امام هیچ وقت ناامید نشد. هدف خیلی ها از قیام آرزوهای خودشان است؛ چون موانع آرزوهای آنها بزرگ است. در نگاه مطلوب امام، بزرگ فقط خدا است. خیلی ها نوشته اند محرم ماهی است که عدالت در برابر ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرد؛ امام محرم را فقط قیام و پیروزی حق بر شمشیر می داند. امام هیچ گاه موافق خشونت نبوده و قیام لله و مهاجرت به سوی خدا عمده دغدغه امام است.
وی افزود: امام تعابیر زیبایی دارد که اگر می خواهی از خودت دور شوی، نباید دیوار شهر خودی را ببینی و اذان شهر منیّت را نباید بشنوی؛ آنقدر باید از خودت فاصله بگیری که خودت نباشی. در رفتار عباس(ع) خبری از خودش نیست. تمام کسانی که اصطلاحا امام حسین(ع) را نصیحت کرده اند، بصیرت، علم و ایمان عباس(ع) را نداشتند؛ او فقط سکوت اطاعت می کند. خود امام حسین(ع) همین ویژگی را دارد. دیگران یک جنبه این سکوت را می بینند و می گویند ادب است، جنبه دیگرش این است که اصلا خودش را نمی بیند و فقط «او» را می بیند.
این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: بسیاری از کارگزاران در جمهوری اسلامی، چه در دوره امام و چه امروز، رهبری را نمی بینند و فقط خودش را می بیند. خیلی این زشت است برای مدیری که در جمهوری اسلامی مسئولیت می گیرد و امر رهبرش را گوش نکند؛ خیانت است. مدیری که برای تجدید بیعت به حرم امام می آید، چه قدر امام را می شناسی؟ نگاهت نسبت به او چیست؟ بعضی ها که به خودشان نگاه می کنند می گویند من بهتر می فهمم. از اینجا می فهمیم که طرف می گوید ای کاش امام این حرف را نمی زد یا ای کاش امام این کار را نمی کرد؛ تبعیتی ندارد.
وی ادامه داد: این حرف اصلا سیاسی نیست و اخلاقی است؛ وقتی این نمی پذیری، چرا در این نظام مسئولیت می گیری؟ بعد همان آدم را دعوت کنند راجع به «ولایت» حرف بزند به قدری اغراق می کند که تو می گویی خدا هم از پیامبرش چنین انتظاری ندارد؛ ولی در عمل بسیار اهل تفریط هستند. ای عزاداران محترم، مبادا از امام فاصله بگیریم، مبادا از شناخت امام دور بمانیم؛ ما نیاز داریم که یادآوری شود که امام که بود؟ چه طور زندگی می کرد؟ چه طور به دنیا و آخرت نگاه می کرد؟ دوست و دشمنش چه طور بودند؟
مرادی تأکید کرد: در صفین خیلی ها به امیرالمؤمنین(ع) مشورت دادند. خوارج و کسانی که شمشیر کشیدند را کاری ندارم، کسانی که اطراف بودند و حرف می زدند. ولی یک کلمه هم نشنیده اید که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پیشنهاد داده باشند. یعنی حسنین در پیشگاه امیرالمؤمنین(ع) ساکت هستند و می گویند فقط منتظر هستیم تو فرمان بدهی و ما اطاعت کنیم و امام حسین(ع) مقابل امام حسن(ع) ساکت است و نظر نمی دهد. بعد از صلح با معاویه خیلی ها نامه نوشتند که اگر تو بیایی ما قیام می کنیم؛ همان کسانی که امام حسن(ع) را غریب گذاشتند.
وی گفت: انقلاب اسلامی تمرینی است برای اینکه امام زمان(عج) بیاید و ما در مقابل او سرکشی نکنیم. فرض کنید امام زمان(عج) تشریف می آورند و بعد ببینید شیعیان در توئیتر چه می نویسند؛ هرکس تحلیلی دارد. کوفه و مدینه هم در آن زمان همین طور است و همه حرف می زنند؛ بعد از عاشورا هم تا سال ها حرف زدند.
این کارشناس مسائل دینی افزود: آیا قیام لله و مهاجرت از خود به معنای جدایی از مردم است؟! جبرئیل به رسول خدا(ص) گفت اگر عبادت ما روی زمین بود، سه عبادت را انتخاب می کردیم؛ آب دادن به مردم، کمک کردن به یک آدم عیال وار و پوشاندن گناهان. آب دادن به دیگران و کمک کردن به یک آدم عیال وار برای جبرئیل اینقدر مهم است. ان شاء الله با رفع شدن مشکلات اقتصادی کشور و بهبود اوضاع، باید به صورت قانون، روش و سبک زندگی قانونی طوری باشد که عیال واران بیشترین خدمات اجتماعی را در این نظام داشته باشند نه اینکه بگویند فلان کشور بهتر است. واقعا بعضی ها در گرفتاری های سخت هستند.
وی اظهار داشت: واقعا میزان خشونت در رفتارهای ما زیاد است و با فرهنگ ما متناسب نیست. بچه تا چه سنی باید احساس کند همه جا اضافه است؟ در خیلی از خانه ها بچه را کتک می زنند. چرا باید یک خانم بگوید شوهرم دست بزن دارد؟! مگر مرد دست روی زن بلند می کند؟! مگر ما روضه نمی خوانیم زنی که با او دشمنی داری را نزن؟! این احترام به زن و خانواده است.
مرادی با اشاره به اینکه امام و حاج سید احمد آقا گردن ما حق دارند، گفت: عرفان رسول خدا(ص) عرفانی نبود که او را به انزوا ببرد، بلکه ایشان در جامعه بود؛ با همه حال و احوال می کرد و همه را می دید. بعد از نماز صبح به مردم گفتند خواب عمویم حمزه و برادرم جعفر طیار را دیدم. رسول خدا(ص) در خواب به آنها می فرمایند بهترین اعمال را چه یافته اید؟ می گویند ما سه چیز را بهترین عمل یافتیم؛ صلوات بر تو، آب دادن و حبّ علی بن ابیطالب(ع). خیلی مهم است که ما امیرالمؤمنین(ع) را دوست داشته باشیم و حبّ علی(ع) را به عنوان یک سرمایه مهم با خودمان به آن دنیا ببریم.
منبع: جماران
کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا امام خمینی جامعه خشونت زمین مشکلات اقتصادی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا کارشناس مسائل دینی امام زمان عج امام حسین ع رسول خدا ص خیلی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۰۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمتهایی که رخ میدهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصههای پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم؟ - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفتم اکتبر مصادف با 15 مهر 1402 عملیاتی پیشدستانه از سوی حماس با نام «طوفانالأقصی» علیه مواضع رژیم صهیونیستی در شهرکهای نظامی فلسطین اشغالی رقم خورد. عملیاتی که به گفته خود مسئولان اسرائیلی، بزرگترین شکست امنیتی آن رژیم منحوس محسوب میشد. به دنبال این آبرو ریزی بود که آنان در اقدامی تلافیجویانه و البته عجولانه و احمقانه و برای جبران شکست مفتضحانه خود، شروع به حملات موشکی و توپخانهای علیه مردم غزه کردند و این ماجرا را تا امروز ادامه دادند، به گونهای که تاکنون 34 هزار و 488 شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند. بیشتر کشتگان این حملات را کودکان و زنان تشکیل میدهند. چنین اقدامی از سوی یهودیان صهیونیست، نمایش اوج خباثت همان قومی است که خداوند در قرآن از آنها با تعابیری همچون آتشافروز، جنگطلب، قاتل و نسل کُش، فاسد و قَسیُالقلب یاد میکند.
اما از منظر دین، این جنگ، تقابل بین جبهه حق با باطل است و عاقبت این تقابل چیزی جز شکست جبهه باطل و پیوستن آنها در جرگه ظالمان در برگههای تاریخ آیندگان نیست؛ تاریخ بشر نشان میدهد هیچ سلطهطلب و مستکبری بدون عقوبت نماند و یاد فرعونیان و نمرودیان و نیز داستان شکوه آنان در گورستان برگههای تاریخ دفن شد. خداوند در دو جا از زوال باطل سخن میگوید. در آیه81 سوره اسراء میفرماید «وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است» و در آیه 18 انبیاء میفرماید «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ...» یعنی «بلکه ما همیشه حق را بر باطل غالب و پیروز میکنیم تا باطل را محو و نابود کند و باطل بی درنگ نابود می شود.»
از دیگر سو هرچند ممکن است جبهه کفر در شرایط پیروزی قرار گیرد، اما این پوسته و ظاهر ماجراست. بالاخره خاصیت نبرد، پیروزی و شکست است. این بار سپاه اسلام در شرایط نابرابر قرار دارد و دشمنِ مقابل با همسو کردن سایر کشورهای قدرتمند با خود و با رویگردانی از قوانین جنگ و زیر پا گذاشتن تمام انسانیت و حیثیتش، شروع به نسلکشی کرده است، دریغ از آنکه در باطن ماجرا، هر روز بیشتر در باتلاق جهل خود و خوی وحشیگریاش فرو میرود.
ما نمونهی وسیعتر آن را در ماجرای عاشورا و اتفاقات پس از آن دیدیم. در این ماجرا، دشمن که با قلدری سعی داشت از امام حسین علیهالسلام نسبت به حاکم فاسق زمانه بیعتی اجباری بگیرد و با مخالفت امام روبرو شد، نبردی نابرابر را علیه امام حسین علیهالسلام آغاز کرد و به ظاهر توانست لشکریان اسلام را از دم تیغ بگذراند و وقیحانه سر جگرگوشه خاتمالأنبیاء و سایر یارانش را از تن جدا کند و آنها را در کوچه و بازار بچرخاند. بنابراین ظاهر ماجرا، خون و شمشیر و آتش و فساد است، اما همین مسئله در نگاه حضرت زینب سلامالله علیها با تعبیر «ما رأیت إلّا جَمِیلاً» تفسیر میشود؛ یعنی در شرایطی که تفسیر ما از ماجرای عاشورا چیزی جز خون و شمشیر و کشت و کشتار نیست و سعی میکنیم از منظر تاریخی به ماجرای کربلا و حوادث پس از آن نگاه کنیم، حضرت زینب سلامالله علیها از افقی به این رویداد تلخ نگاه میکند که زیبایی را نتیجه میگیرد.
اما زیبایی ماجرای کربلا چه بود که ما و مداحان و شاعرانمان نمیتوانیم ببینیم؟ شاید اینطور باشد که وقتی ما زمین خوردن امام حسین علیهالسلام و یاران با وفای ایشان را مشاهده میکنیم، ایشان با چشمی دیگر، اوج گرفتن و ارتفاع گرفتن آنان در درجات عالی فضل تا رسیدن به اعلا علیین را میدیدند. اگر ما حرکت کاروان را در تاریخ میخوانیم، ایشان اوج تبعیت یاران آن هم پا به پای امام و در سختترین شرایط نبرد را میبینند، به گونهای که به تعبیر امام حسین علیهالسلام هیچ پیامبری در طول تاریخ چنین یارانی را به خود ندید؛ ضمن آنکه برخی از این یاران، عمری را در جهالت و تاریکی سپری کرده بودند. حضرت زینب سلامالله علیها در منظر خداییِ خود، آینده قیام و اثر جوشش خون امام خویش را میدید که منجر به بیداریهای گسترده مردم در تمام زمانها و مکانها میشد تا جایی که طی همین دهه گذشته، اربعینهای باشکوه را رقم زد و نه تنها مسلمانان بلکه تمام پاکطینتان و آزادگان دنیا را در یک نقطه به هم وصل و زمینه را بیشتر برای زوال دولتهای مستکبر فراهم کرد و این همان تعبیری که امام صادق علیهالسلام در زیارت اربعین درباره اثر خون اباعبدالله علیهالسلام فرمود: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»؛ یعنی خون اباعبداالله علیهالسلام برای نجات مردم از جهل و گمراهی نثار شد. به همین ترتیب میتوان لیستی از نقاط مثبت واقعه عاشورا تهیه کرد و درباره آن تأمل کرد؛ زیرا هر اندازه در این ماجرا تفکر کنیم، بیشتر میتوانیم تبیین خدایی از صحنههای فعلی داشته باشیم.
«ما رایت الا جمیلا» نگاه حاکم بر جریان اربعین حسینی (ع)اما ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمتهایی که رخ میدهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصههای پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم.
1. شکستن اُبهت پوشالی یهود
یکی از دستاوردهای مثبت ماجرای طوفان الأقصی و نبرد غزه، شکستن اُبهت پوشالی یهودیان صهیونیست در اذهان عمومی جهان بود. رژیمی که از لحاظ نظامی و امنیتی خود را در جرگهی برترینهای دنیا به حساب میآورد، در یک عملیات حسابشده از سوی یکی از جنبشهای مقاومت به نام حماس شکست سختی خورد. این مسئله معبری را به روی سایر جنبشهای مقاومت برای مقابله با آن رژیم دستنشانده گشود و به سایر جبههها جرأت بخشید.
2. معنویتگرایی مردم غزه
طی حوادث تلخی که در غزه رخ داد، انتظار نداشتیم که این میزان معنویت در بین مردم آن دیار افزایش یابد که در تمام سختیها به قرآن پناه ببرند و از خداوند طلب یاری کنند. نوجوانانی را دیدیم که روی منزل مخروبه خود نشستهاند و در حالی که بستگان خود را از دست دادند، مشغول خواندن قرآن هستند. یا نوجوانی را دیدیم که وقتی پزشکان قصد خارج کردن تیر و ترکش از پای او آن هم بدون ماده سرّ کننده را داشتند، برای آنکه درد را احساس نکند، شروع به خواندن آیاتی از قرآن میکرد.
3. بیداری جهانی
طی حوادث غزه و تصاویری که از این حوادث در دنیا مخابره میشد، یک بیداری جهانی گسترده صورت گرفت که این بیداری حداقل در سه بود:
الف) در سطح مردم
اولین جایی که تحت تأثیر قرار گرفت، گروههای مردمی بودند. انها با ایجاد تظاهرات خیابانی انزجار خود را از رژیم منحوس اسرائیل و سیاستهای دولتشان نسبت به حمایت از صهیونیستها به شکلهای مختلف نشان دادند تا جایی که با دولت و پلیس درگیر شدند.
ب) در سطح نخبگان و دانشجویان
گروه دومی که متأثر از ماجرای غزه به میدان آمدند، نخبگان بودند. این گروه نسبت به گروههای مردمی بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی بودند؛ چرا که بسیاری از آنان با آنکه میدانستند شغلشان و تحصیلشان در معرض خطر قرار میگیرد، به شکلهای مختلف اعتراض خود را نشان دادند و این امر سبب شد روشنگری بیشتری درباره اعمال جنایتکارانه اسرائیل و حامیان آنها شکل بگیرد.
ج) در سطح مسئولان و سلبریتیها
در سطحی بالاتر، برخی مسئولان کشورهای غربی پای کار آمدند و اقدامات وحشیانهی رژیم کودککش صهیونیستی را محکوم کردند و به سیاستمداران غربی هشدار دادند تا دست از حمایت آنان بردارند. گسترش این اعتراضات به حدی بود که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به سفارتخانهها و نمایندگیهای دیپلماتیک خود در خارج دستور داد تا آمادگیهای لازم برای مقابله با گسترش اعتراضهای جهانی نسبت به رفتار نتانیاهو و ارتش اسرائیل در صورت صدور حکم لاهه درباره بازداشت تعدادی از مسئولان ارشد این رژیم داشته باشند.
4) گسترش اسلامگرایی
انتشار تصاویر بمباران مردم غزه توسط صهیونیستها و فیلمهایی از قرآن خواندن مردم فلسطین در بحبوحه نبرد، سبب برانگیخته شدن احساسات مردم دنیا شد و رغبت و کنجکاوی آنان را نسبت به مطالعه بیشتر مبانی اسلام بیشتر کرد. طبق گزارش گلوب آی نیوز، تنها در کشور فرانسه بیش از 20 هزار نفر با تماشای کلیپهایی از جنایات اسرائیل در غزه به تحقیق درباره اسلام پرداخته و آن را پذیرفتهاند. بر پایه گزارش «ابنا»، از میان علاقهمندان به دین اسلام، افراد اثرگذاری نیز اسلام را پذیرفتهاند که از آن جمله «دیوی فان دن برگ» فوتبالیست هلندی، پروفسور هنری کلاسن استاد مشهور چشم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، مگان رایس تیک تاکر معروف آمریکایی و بسیاری از جوانان در اروپا و آمریکا هستند. ملیسا گومز، از جمله تازهمسلمانان آمریکایی که به دین اسلام تشرف پیدا کرده و یکی از دلائل اصلی گرایش به اسلام را وقایع غزه و ایمان مردم این منطقه در برابر مصائب و مشکلات حملات رژیم صهیونیستی معرفی میکند. رئیس انجمن جامعه اسلامی در اسپانیا درباره تاثیر تحولات غزه و بیداری جهانی علیه صهیونیسم میگوید: حملات اسرائیل به غزه علاقه بیشتری را به اسلام در اسپانیا برانگیخته است.
5) عملیات وعده صادق
عملیات وعده صادق را میتوان در امتداد طوفانالأقصی مورد توجه قرار داد؛ عملیاتی که ضربهای نهایی بر پیکره ابهت پوشالی صهیونیستها و بلکه جهان غرب محسوب میشد. آنها که ادعا میکردند صاحب قویترین پدافند هستند و نام آن را «گنبد» آهنی گذاشته بودند، در این عملیات دیدند که آنچنان آهنین هم نیست بلکه مانند یک سد، شکننده و نفوذپذیر است. ضمن آنکه چندین تله پدافندی را با کمک آمریکا و انگلیس و فرانسه در منطقه تدارک دیده بودند و هیچ کدام مانع از نفوذ موشکها و حتی پهپادهای ایرانی نشد.
تمام اینها و تمام آنچه که گفته نشد، گوشههایی از رویدادهایی است که به ماجرای غزه در عین اتفاقات تلخی که در آن دیار میافتد، روح بخشیده و آن را زیبا جلوه داده است. نتیجه آنکه دست قدرت خدا را در ماجرای غزه به وضوح میتوان مشاهده کرد؛ دستی که یک صحنه رشد برای مسلمانان غزه و سایر مسلمانان ایجاد کرده و آنها را به همدلی کشانده و از سوی دیگر موجبات بیداری جهانی و گرایش به اسلام را در سایر ملتها و مذاهب دنیا فراهم آورده است و در آخر، شاید بتوان گفت صحنه غزه، صحنه نمود این آیه از قرآن است:
«وَ قَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنْفِقُ كَیْفَ یَشَاءُ ۚ وَلَیَزِیدَنَّ كَثِیرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْیَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ ۚ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ و یهود گفتند: دست [قدرت] خدا [نسبت به تصرّف در امور آفرینش، تشریع قوانین و عطا کردنِ روزی] بسته است. دست هاشان بسته باد و به کیفر گفتار باطلشان بر آنان لعنت باد؛ بلکه هر دو دست خدا همواره گشوده و باز است [به هر چیز و به هر کس] هرگونه بخواهد، روزی (معنوی) میدهد. و مسلماً آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است، بر سرکشی و کفر بسیاری از آنان (یهودیان) میافزاید. و ما میان [یهود، نصاری و گروه های دیگر] آنان تا روز قیامت کینه و دشمنی انداختیم. هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان] افروختند خدا آن را خاموش کرد و همواره در زمین برای فساد میکوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد.»
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/